What a-bom(mer)
We leven iedere dag gerust verder, maar dat had heel anders kunnen zijn. Einstein ontdekte dat in een atoom heel veel energie zit en zei, “Als je het gebruikt, doe het dan voor het goede doel”. En wat werd er als eerste gedaan? Een bom mee maken. Pas later zijn er kerncentrales gemaakt. Toen ze de eerste atoombom tot ontploffing gingen brengen wisten ze niet of de kernreactie die ze op gang gingen brengen zou stoppen, of dat het oneindig door zou gaan en de hele wereld vernietigen. Dat verhaal wordt nu niet meer verteld, dat is vergeten. Toch namen ze het risico.
Zonder overleg met de bevolking, zonder democratisch proces, een klein groepje mensen die dat voor de hele mensheid beslist. Wat dan volgt zijn duizenden testen met nog veel sterkere bommen, door verschillende naties, zonder dat de bevolking er iets over te zeggen krijgt. Het belang is te groot? Welk belang is groter dan dat van één mens? Wanneer een arme sloeber overlijdt dan heeft niemand het er over, en als een president overlijdt dan is het ‘Ach en Wee’, terwijl het gaat beide maar over één mens. Allebei erg zeg ik dan.
Om de bommen te testen werd een hele bevolking van hun eiland in de oceaan afgehaald (dat fatsoen hadden ze dan nog), daarna is het hele eiland opgeblazen. Later zijn de mensen teruggebracht naar hun eiland waar alles met de grond gelijk was gemaakt en mochten ze er weer gaan wonen, moesten ze alles opnieuw opbouwen, een cultuur van eeuwen. De mensen werden teruggeplaatst op dat eiland om te zien welke ziektes ze zouden ontwikkelen door de straling (dus dat was de reden dat ze ze niet tegelijk met de rest hadden opgeblazen!?)
Dan vervolgens willen ze ook weten wat er gebeurd als je zo een bom in space laat ontploffen, dus doen ze dat. Weer zonder overleg, zonder keuze van de bevolking. Ze weten niet wat er gaat gebeuren en toch nemen ze het risico. Het resultaat was zo heftig dat ze daar mee gestopt zijn. Ze zagen dat de stralen en de velden van de aarde zo verstoord raakten, dat ze zich achter de oren hebben gekrabd. Maar wie zegt er ons niet dat er toen een schade is aangebracht aan de bescherming van de aarde die onherstelbaar is? Gat in de ozonlaag? Wat moeten we geloven? Ze vertellen ons heel veel niet.
Zij een bom in space, wij mogen niet meer te veel olie verbranden. Wat er over onze hoofden besloten wordt ‘voor het grotere belang’, terwijl als je het de bevolking zou vragen weet ik zeker dat ze ‘nee’ hadden gezegd tegen de eerste proef met de a-bom, zouden ze in grote getalen ‘nee’ hebben gezegd tegen de duizenden kernproeven, en zeker ook ‘nee’ tegen de proef in de ionosfeer. Zij een speeltje (wat wij moeten betalen) en wij de ellende. Waarom accepteren wij mensen boven ons? Waarom kijken wij tegen mensen op? Hoezo denken wij dat de mensen die gestudeerd hebben het beter weten? Terwijl ze zo ongelofelijk idioot omgaan met de macht die ze hebben? (krijgen van ons).